چنار کامپیوتر

چنار کامپیوتر
طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

 

 
همان طور که در تصویر مشخص است، سوال از ما خواسته که پنج فرآیند را با زمانبند FCFS یا First Come First Serve وارد پردازنده کنیم. برای این کار باید مراحلی را طی کنیم، همچنین نکاتی نیز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه داشت.
 
در ادامه حل سوال با ما همراه باشید.
 
 
ابتدا توجه کنید که فرآیند FCFS از نوع non-preemptive است یعنی در حین اجرا نمی توان آن را قطع کرد و حتما باید تا آخر اجرا شود.
 
زمان AT مخفف Arival Time به معنی زمان آمدن فرآیند است، BT نیز مخفف Boot Time یعنی چقدر طول میکشد تا فرآیند اجرا شود.
 
در ابتدای کار فرآیند شماره یک یعنی P1 وارد لیست میشود و چون فرآیند دیگری با آن در رقابت نیست، پس همان فرآیند تا آخر اجرا میشود که اجرای آن سه ثانیه وقت از پردازنده میگیرد.
حالا پس از اجرای کامل P1 در زمان 3 قرار داریم و از آنجایی که فرآیند P2 در زمان یک و فرآیند P3 و P4 در زمان 2 وارد شده اند، سه فرآیند برای پردازش در حال رقابت هستند. حال کدام فرآیند را انتخاب میکنیم؟ با توجه به الگوریتم SJF باید آن فرآیندی را انتخاب کنیم که کار کمتری میبرد، که با بررسی این سه فرآیند میفهمیم که فرآیند P2 با زمان پردازش 5 ثانیه از همه کم تر کار میبرد پس آن را تا آخر اجرا میکنیم.
 
با همین روش ادامه میدهیم تا تمام فرآیندها اجرا شود. در آخر فراموش نکنید که مولفه های CT و TT و WT و RT را نیز محاسبه کنید. که معانی هر کدام به شرح زیر است:
 
CT: مخفف Completion Time یعنی فرآیند در چه زمانی تمام شده است.
 
TT: مخفف Turnaround Time یعنی از زمانی که فرآیند آمده (AT) تا زمانی که فرآیند تمام شده (CT)
 
WT: مخفف Waiting Time یعنی زمانیکه فرآیند منتظر مانده تا پردازش شود.
 
RT: مخفف Remaining Time در اینجا همان معنی WT را میدهد.
 
 

لینک حل سوال در آپارات: https://www.aparat.com/v/Wkjgp
 
 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی